
Ďakujeme, že onkologickí pacienti cítia vašu podporu – aj týmito slovami sa Liga proti rakovine prihovára všetkým, ktorí sa zapojili do 29. ročníka verejno-prospešnej zbierky Deň narcisov. Tento rok sa konal 10. apríla 2025 a vďaka ochote a solidarite ľudí sa vyzbieralo 1,34 milióna €. Toto číslo je predbežné, po potvrdení SMS od mobilných operátorov sa finálne upresní. Zatiaľ sa javí, že aj mimoriadne úspešný minulý ročník bude ešte o pár desiatok tisíc prekonaný. Liga proti rakovine z týchto peňazí realizuje bezplatné projekty pre onkologických pacientov a ich blízkych, realizuje široké spektrum preventívnych programov pre verejnosť.
„ Nielen s pokorou, ale i veľkým dojatím vnímame tento výsledok. Svedčí o tom, že napriek náročnej dobe súvisiacej s ekonomickou záťažou, ľudskosť a hlboký zmysel pre solidaritu je v nás dlhodobo zakorenený. Aj keď sa podľa ostatných prieskumov obávame straty ľudskosti, Deň narcisov je dôkazom, že ešte stále si túto hodnotu chránime a nevzdávame sa jej,” uviedla Eva Kováčová, výkonná riaditeľka Ligy proti rakovine.
Solidarita má svoju silu – v číslach aj skutkoch
Ročne pribudne na Slovensku okolo 40 000 onkologických pacientov. Napriek náročnej ekonomickej a spoločenskej situácii, ktorá výrazne ovplyvňuje aj stav v zdravotníctve, Liga proti rakovine plní svoje poslanie v pomoci ľuďom s rakovinou už 35 rokov.
Vnímajú to nepretržite nielen pacienti, ale aj široká verejnosť. Ľudia svoju podporu a dôveru prejavili v podobe výsledku zbierky. Výsledok tohtoročného Dňa narcisov predstavuje predbežne sumu:
1 344 722,79 €.
Prispieť do zbierky sa dalo v týždni od 7. do 13.4. viacerými spôsobmi:
do pokladničiek: 1 084 405,50
cez platobné terminály a totemy: 19 199,50
zaslaním SMS - odhadovaná suma 94 971
priamou platbou na účet zbierky (vrátane QR kódov): 55 839,61
eshopy + darovacie zmluvy ( darujme.sk , virutálne narcisy, narcisová káva, výnos z predaja zubných pást Curaprox, lekárne Dr. Max, narcisový beh, dm drogerie, Orlen benzínky + partneri): 90 307,18
Graf: Percentuálne rozdelenie podľa spôsobu prispenia do zbierky
Sila dobrovoľníctva
Tohtoročný Deň narcisov bol opäť výsledkom celoslovenskej spolupráce a obrovskej dobrovoľníckej energie:
900 000 narcisov bolo rozdaných ako symbol podpory onkologickým pacientom,
12 000 dobrovoľníkov pod vedením viac ako 1 000 spoluorganizátorov vyšlo do ulíc miest a obcí po celom Slovensku,
vyše 4 000 pokladničiek , 65 platobných terminálov a 4 darcovské totemy umožnili rôzne formy príspevkov – v hotovosti aj digitálne.
Najviac príspevkov sa podarilo dobrovoľníkom vyzbierať v hlavnom meste. Bratislava prispela na Deň narcisov sumou 238 987,80 €.
Nenahraditeľným pilierom Dňa narcisov sú školy
Od samého začiatku zbierky zohrávajú kľúčovú úlohu školy – nielen ako organizátori, ale predovšetkým ako srdce dobrovoľníckeho úsilia. Žiaci a študenti tvoria každoročne najväčšiu skupinu dobrovoľníkov. Táto skupina dobrovoľníkov vyzbierala 662 927,52 € .
Mimoriadne potešiteľný je fakt, že členovia pobočiek Ligy proti rakovine, ktorí sa každoročne zapájajú do zbierky sú tí, ktorí o chorobe vedia najviac, keďže si ňou takmer všetci prešli. Suma, ktorú vyzbierali členovia pobočiek - zväčša bývalí prípadne súčasní onkologickí pacienti je 148 465,24 € .
Od prvého ročníka zbierky sú jej stabilnou súčasťou aj skauti. Ich zástupcovia vyzbierali 44 862,12 € .
Veľká vďaka patrí rovnako dôležitým spoluorganizátorom a ich dobrovoľníkom, ku ktorým patria mestá, obce, firmy, nemocnice a zdravotnícke zariadenie, občianske združenia, či jednotlivci, ktorí spoločne vyzbierali sumu 247 350,12 € .
Graf: Percentuálne rozdelenie výnosu podľa typu spoluorganizátorov
„ Každý príspevok, každý pripnutý narcis, každé milé slovo – to všetko má pre nás obrovskú cenu. Predstavuje presne tú motiváciu, ktorú potrebujeme na potvrdenie zmyslu a efektu našej práce. Vďaka výnosu zbierky môžeme aj v ďalšom období poskytovať konkrétnu pomoc onkologickým pacientom a ich rodinám v ťažkej životnej situácii. A možno i konkrétne Vám prinesieme dôležitú informáciu, ako sa starať o svoje zdravie na našich početných preventívnych podujatiach,“ doplnila Kováčová.
Projekty Ligy proti rakovine “žijú” aj vďaka Dňu narcisov
Liga proti rakovine z výnosu zbierky bude aj naďalej zabezpečovať BEZPLATNÉ projekty pre onkologických pacientov, ktoré realizuje predovšetkým s poznaním ich potrieb a problémov, a ktorých riešenia nedokáže v potrebnej miere zabezpečiť štát.
Sú nimi projekty:
Onkoporadňa - i ndividuálne telefonické a mailové poradenstvo s rôznymi odborníkmi pre onkologických pacientov a ich blízkych.
Sieť onkopsychológov - odborné poradenstvo a individuálna psychologická podpora naprieč Slovenskom pre onkologických pacientov a príbuzných počas liečby.
Podporné skupiny pre pacientov, príbuzných a pozostalých - skupinová podpora pre ľudí, ktorí sa ocitli v podobnej životnej situácii pod vedením onkopsychológa.
Sprievodca - mapuje individuálne potreby pacientov vo vybraných nemocniciach a následne poskytuje užitočné a praktické rady a informácie.
Jednorazový finančný príspevok - finančná podpora pre onkologických pacientov, ktorí sa ocitli v dôsledku ochorenia v hmotnej núdzi.
Krátkodobé ubytovanie - možnosť ubytovania rodičov počas hospitalizácie chorého dieťaťa alebo onkologických pacientov počas krátkodobej liečby.
Parochne pre pacientky - projektom „Vystrihaj sa Slovensko“ zabezpečuje LPR pre pacientky parochne zo živých či umelých vlasov.
Programy v Centrách pomoci v Bratislave, Košiciach a Martine - celoročné vzdelávacie, pohybové a voľnočasové aktivity pre onkologických pacientov.
Rodinné a relaxačné pobyty - pobyty poskytujúce relax a možnosť zotavenia sa s programom prispôsobeným potrebám jednotlivcov i celých rodín.
Prevencia - informovanie verejnosti edukačnými podujatiami a kampaňami, prednášky pre firmy a školy. Materiály pripravované odborníkmi distribuuje LPR do zdravotníckych zariadení i individuálnym záujemcom.
Advokácia pacienta - skúsenosti a kontakty umožňujú Lige proti rakovine komunikovať s príslušnými inštitúciami doma i v zahraničí s cieľom dosiahnuť lepšiu starostlivosť o onkologických pacientov a znižovať výskyt rakoviny v spoločnosti.
Vzdelávanie zdravotných sestier - pre skvalitnenie komunikácie a odovzdávanie užitočných informácii v sociálnej oblasti realizácia vzdelávania zdravotných sestier pracujúcich s onkologickým pacientom.
Supervízia onkopsychológov a sociálnych pracovníkov - pravidelné supervízne stretnutia, ktoré umožňujú výmenu skúseností a kontinuálne vzdelávanie.
OnkoForum.sk - online diskusná platforma pre onkologických pacientov.
Pripravovaný projekt Ligy: Vzdelávanie pre zdravotné sestry v oblasti psychológie
Aj vďaka výnosu z tohtoročného Dňa narcisov plánuje Liga proti rakovine odštartovať nový projekt v oblasti psychológie určený zdravotným sestrám. Aktuálne sa realizujú pravidelné workshopy, prednášky, ktoré sa zameriavajú na zlepšenie komunikácie s pacientom, rešpektovanie jeho dôstojnosti, odovzdávanie užitočných informácií súvisiacich s jeho nárokmi v sociálnej oblasti. Aby sa mohli zdravotné sestry naplno venovať pacientom, poskytneme im know-how k zvládaniu vlastnej záťaže, povieme im o prevencii syndrómu vyhorenia, nastavení zdravých hraníc či uvedomení si vlastných kompetencií.
Cieľom chystaného projektu je podporiť duševnú pohodu zdravotníkov, posilniť ich profesijné zručnosti v náročných situáciách a zároveň prispieť k citlivému prístupu k onkologickým pacientom.
Poďakovanie všetkým, ktorí sa podieľali na Dni narcisov
Liga proti rakovine vyjadruje úprimné poďakovanie všetkým darcom a dobrovoľníkom. K tým, ktorých si mimoriadne vážime, patria i naši partneri, z ktorých prevažná väčšina je už s nami tradične - viac rokov. Bez ich podpory by sa Deň narcisov nemohol uskutočniť v takom rozsahu a s takým výsledkom. Liga proti rakovine ďakuje:
Generálny partner: Nadácia Slovenskej sporiteľne
Top partneri: DHL, dm drogerie markt, Dr. Max, GLS, MetLife, Nadácia Volkswagen Slovakia, Škoda, Slovenská pošta, Smurfit Westrock, Tesco, Wiktor Leo Burnett
Mediálni partneri :
Rádiá: Best FM, Fun rádio, Rádio Expres, Rádio Jupiter, Rádio Melody, Rádio Paráda, Rádio Slovensko, Trnavské rádio
Televízie: Levická TV, Markíza, Mestská TV Trnava, STVR, TA3, TV Doktor, TV JOJ
Tlač a online weby: Aktuality, Báječná žena, Beauty&Woman, brainee, Cafe News, Denník Šport, hn online, Hospodárske noviny, Chvíľka pre teba, Lekari.sk , Nový čas, Nový čas pre ženy, Plus 1 deň, Plus 7 dní, Pravda, Slovenka, SME, Svet Evity, Šarm, Telemagazín, Téma
Ostatné: Eduinfo, s.r.o., IDS media, Mediaboard, Ropa s.r.o., See & Go, s.r.o., Unimedia
Partneri: activelife, Billa, Budiš, CASA DEL CAFFÉ, COOP Jednota, CURAPROX, Dopravný podnik Bratislava, a.s., Dopravný podnik mesta Košice, a.s., Global Payments, HOPE, HOPIN, s.r.o., iHRYsko, Ježko Bežko, Kaufland, Kvetinárstvo Orchidea, Levitour, Lidl, LIVE energy, Lunys, Mattoni, Mobilonline, Národná transfúzna služba, Natures, O2, Orange Slovensko, ORLEN, PIERRE BAGUETTE, Ryba Košice, Slovak Telekom, SWAN, Tatrapak, TERNO KRAJ, Victory Pay, Zachej.sk, Železnice Slovenskej republiky.